Ett liv med borderline.

Ett liv med borderline (och dessutom ADHD) är inte lätt,
det kan alla med diagnosen borderline intyga.
Upp eller ner, på eller av, svart eller vitt...

" Centralt för borderlineproblematik är ångest som uppträder i form av emotionell instabilitet, impulsivitet, känslomässig sårbarhet, "svartvitt" tänkande, identitetsproblem,
separationsångest och klängighet omväxlande med avståndsskapande i viktiga relationer. "

Ja ni ser ju själva, ingen dans på rosor.
Jag har svårt att planera saker just pga att jag inte vet vilket stämningsläge jag är i
för stunden. Det är svårt för mig acceptera och lära mig att leva med borderline,
men jag kämpar på! Många bitar i mitt liv blir hårt drabbad av äckel sjukdomen.

Svårast är det när folk i min omgivning inte förstår, eller åtminstonde inte vill försöka förstå.
Jag märker att det är svårt för folk att förstå hur jävligt det kan vara när man själv inte lever med diagnosen. "Äh, ryck upp dig" får jag ofta höra eller "gör si, gör så".
Men nej! Det funkar inte riktigt så!

Vad vill jag egentligen få ut av detta inlägg?
Ja, egentligen inget speciellt, det är skönt att skriva av sig.
Men jag önskar att anhöriga till människor med diagnosen borderline kan tänka till
och försöka sätta sig in i situationen, försöka ha överseende med vissa saker.



Jag skäms inte över mina diagnoser och har heller
inget problem med att prata om det, tvärtom!


Kommentarer
Postat av: viktor

Älskar dig för den du e!

2010-04-18 @ 19:28:30

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0