Fredag - nedräkning till både det ena och det andra.

God morgon!

Idag är det fredag vilket innebär "fota magen dagen", en vecka kvar till semestern och två veckor kvar till ultraljudet. Nu kliver vi in i en ny vecka, denna gång vecka 16 (eller 17 beroende på hur man väljer att säga).

Lite kort om vad som händer i vecka 16:

Din bebis är nu ungefär 80 gram och 11-14 cm stor! Bebisen kan nu gripa med händerna, sparka och tillochmed göra kullerbyttor! Huvudet är nu upprätt och i ansiktet utvecklas muskler som gör att den redan kan grimasera,
som att till exempel kisa, rynka pannan och öppna munnen.

Då fostret rör sig allt mer och allt livligare så kan du möjligen börja känna dess rörelser i magen. En del kvinnor säger att det känns som gaser eller att magen kurrar. Om du inte känner bebisens rörelser ännu så ska du inte oroa dig,
eftersom det kan dröja ända till vecka 20 innan du känner något.

Igår kväll kände jag det lilla pyret, det är jag helt säker på.
Vilken otrolig känsla! Nu vill jag känna mer och oftare,
längtar till den första rejäla sparken.

Ni som är eller har varit gravida, i vilken vecka kände ni bebisen första gången?


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag kände min dotter i ungefär vecka 17-18 nångång där :)

2010-08-06 @ 15:00:57
Postat av: *

Vill ju se magkort kan du inte lägga upp så man får va me och se utveklingen :-)

2010-08-06 @ 23:11:51

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0