Hemlagad thai mat, röd curry.

Idag är jag så sugen på thai mat så nu ska jag ta mig orken att laga till en väldigt simpel och god thai rätt. Dessa ingredienser använder jag mig av idag:



Vitlök, paprika, lime, röd curry, kokosmjölk, soya, sambal oelek och en skvätt hönsbuljong.

Ibland brukar jag även ha i bambuskott och mini majs. Det finns ju frysta wok grönsaker men dom gillar inte jag. Det finns mycket att blanda i, det är bara fantasin och smaklökarna som sätter stopp!

Förslagsvis så kan man använda sig av nötkött, fläskkött, kycklingkött eller scampi till.
Personligen så gillar jag kyckling bäst. Serverar jasmine ris eller nudlar till, idag blir det ris. 

Jag brukar krydda och smaksätta på känsla, använder mig inte av något recept.
Bus enkelt att tillaga:

1. Skär köttet i strimlor. Bryn det i en stekpanna med olja.

2. Pressa ner vitlöken (2 klyftor) i pannan, tillsätt curry (ca 2 msk), soja, grönsaker och lime (1-2 st).

3. Häll i hönsbuljong (2 dl) och kokosmjölk (1 burk). Låt det småputtra i några minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0