Såhär enkelt fixar du en gipsavgjutning av din gravidmage!

Efter önskemål så lägger jag nu upp en beskrivning på hur vi gjorde gipsavgjutningen av magen. Det är inte alls svårt men det är kladdigt! Tyvärr vart det inga kort knäppta på själva proceduren eftersom att Viktor kladdade med gipset och jag fick snällt stå stilla och agera modell.

Jag köpte gipsbindor på apoteket och en burk vaselin, det va allt material vi använde oss av. Det finns färdiga kit att köpa för just magavgjutning men jag tycker att det fungerar ypperligt med det vi köpte. Åtgången av gipset varierar ju såklart från person till person beroende på storlek och önskad tjocklek. Till min mage och två lager gips gick det åt ungefär 5 rullar. En kartong med 6 stycken rullar kostar 109 kronor.

Vi googlade innan för att läsa om tips och råd samt se bilder på resultaten. Det kan vara bra att göra det gemensamt med den som ska gipsa så att ni är överens om hur ni vill ha det. Hur högt upp ska det gipsas, ska det vara så slätt som möjligt, ska ni klippa långa eller korta remsor?


Jag började med att smörja in mig med vaseline, nästan hela burken gick åt. Snåla inte med det, hellre för mycket än för lite! Vi funderade på att vira in mig i gladpack men skippade den vilket jag ångrade när det va dags att ta bort avgjutningen. Aj aj va ont det gjorde, gipset fastnade ju i småhåren! Så ett tips är att använda gladpack om man inte klarar av att bita ihop när den ska av.

Dags att börja gipsa!
Tänk på att det skvätter och stänker en hel del så skydda gärna golvet med sopsäckar, handdukar eller dylikt. Gips är lätt att torka bort så det är inte hela världen om det kommer på golvet. Jag stod upp under tiden Viktor gipsade för att få finast form. Det funkar säkert lika bra om man väljer att ligga eller sitta också men magen och bröstens form blir ju annorlunda då, värt att tänka på.

Viktor valde att måtta och klippa av remsorna vart efter. Vill man så kan man klippa till remsorna innan, smaksak. Viktor klippte långa remsor, från kant till kant. Det blir finare så, tycker vi, istället för att lappa med flera korta remsor. Ännu en gång handlar det om smaksak. När han klippt till önskad längd så rullade han ihop remsorna och doppade dem i en skål med vatten och kramade lite lätt ur dem. Första remsan placerade han nerifrån och jobbade sig uppåt. Tänk på att inte lägga remsorna för långt ut på sidorna, bak mot ryggen - då blir det bökigt att få av sig avgjutningen sen! Nu är det bara att fortsätta lägga remsor. Använd ganska mycket vatten och släta ut gipset med fingrarna för att dölja skarvar och dylikt. Vi valde att lägga över brösten också men man kan ju såklart skippa det och bara göra magen.

Viktor la två lager gips och sen lät vi det stelna en stund innan vi tog bort avgjutningen. Gipset stelnar inom några minuter men är fortfarande poröst och ömtåligt några timmar till så va försiktig!

Sådär ja, nu är formen klar! Kanterna är tunna och sköra så dom ska jag förstärka med några lager gips. Ska även lägga på minst ett lager till över hela. Det finns gipslack att köpa på hobbybutikerna som jag absolut tycker att man ska investera i, avgjutningen kommer att hålla sig fin mycket bättre och längre!

Vill man så kan man piffa till magen. Jag har flera fina idéer på hur man kan göra men vi ska behålla våran vit och när pyret anlänt ska jag stämpla dit hans fot och handavtryck. Eventuellt skriva hans namn och födelsedatum också. Några fina strass stenar eller lite glitter får kanske också pryda magen. Jag ska sätta upp den på väggen i pyrets rum med en ståltråd som döljer sig bakom.

Hoppas att jag formulerat mig någorlunda bra och enkelt. Ni får gärna höra av er om ni har några frågor eller funderingar kring detta. Rekomenderar verkligen att man tar sig tid och ork till att göra en avgjutning om man funderar på det, det är ett fint och annorlunda minne för livet och samtidigt får blivande mamman och pappan en mysig, rolig och kladdig stund tillsammans. Lycka till!



Kommentarer
Postat av: Linda

Först och främst, vilken fiiiin gipsmage :) Och nej vi har inte bokat någon resa än men kollar för fullt :) hihi, älskar att ha något att se fram emot! Snart är lillen ute Carro! det kan hända närsom! Jag går in här varje dag och ser efter.. Du vet om att om du tar sovmorgon någon dag så är vi många som sätter kaffet i halsen här vid skärmarna. Jag behövde bara åka till valbo och vara offline på fejjan i 5 timmar så började folk undra. :) Nu är jag själv likadan, med en nypa salt förstås! ;)

2011-01-10 @ 11:17:30
URL: http://metrobloggen.se/buslinda
Postat av: Anna- gravid i vecka 32

Tack så mycket:). Vad fint att göra en gipsmage:) Kram

2011-01-10 @ 12:18:16
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: Mia - BF Mars 2011

Har också funderat på det där med gipsmage men inte riktigt bestämt hur jag ska göra än. Men det är ju roligt att ha i framtiden!! :) Den blev jättefin!!

2011-01-10 @ 13:22:18
URL: http://miapiafias.blogg.se/
Postat av: Emma Viklund

Vad roligt med gipsmage och vad bra att du skriver ner tänkbara tips!! Jag ville så gärna göra en sån där då jag gick med Viggo, men blev aldrig av.. Ångrar att jag inte gjorde en då och även nu i sammma vecka, ahde varit så himla roligt att jämföra... och man glömmer ju lätt hur stor man var liksom, så roligt minne att ha kvar!! :)

2011-01-10 @ 13:53:47
URL: http://emmashjartan.blogg.se/
Postat av: Madeleine - Mamma till Lova

Ja koftor är underbart :D Så lätt att både klä upp och klä ned! Kramar

2011-01-10 @ 15:52:00
URL: http://madeleines.se
Postat av: Jossie - Gravid i v. 34

Åh vilket bra inlägg! :)

2011-01-10 @ 16:37:21
URL: http://jsantinelli.blogg.se/
Postat av: Linda

i sommar vill vi se lilla carro prova gravidmagen :)

2011-01-10 @ 17:53:16
URL: http://metrobloggen.se/buslinda
Postat av: Tina 22 år - gravid vecka 35

Vad häftigt :) Det blev ju jättebra ju!

2011-01-10 @ 21:14:36
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Sara Åberg

Jättefin gipsmage!! Ska med göra en avgjutning så tack för alla bra tips! :) vart köper man gips pulvret? Är i vecka 34 nu i har en liten mage enligt många, så kanske bra i vänta några veckor till?! Är verkligen ett jättefint minne, fint o ha lite stass pärlor och skriva in barnets namn i skrivstil. :)

2012-03-08 @ 16:53:07

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0