Mission: att få Viggo att somna.

Sedan flera veckor tillbaka har Viggo varit jätte duktig när det gäller att somna inför natten. Det har varit enkelt och inte alls tagit någon längre stund. Jag har lagt honom i sin säng och där har han fått en flaska med ersättning, snuttisen ska täcka en del av huvudet och sen har han varit nöjd. Jag brukar också sjunga för honom eller dra igång speldosan. Men senaste veckan har det inte alls varit lika enkelt och snabbt "överstökat"...

Jag är väl medveten om att det kan svänga snabbt när det gäller småbarn - både med sovrutiner, mat och dylikt. Man har väl blivit lite bortskämd med att det faktiskt har funkat så bra en längre tid. De senaste kvällarna har nattningarna tagit ungefär en timme, ibland mer. Viggo har varit ledsen och svår att få lugn och harmonisk. Jag har testat det mesta - att vara tyst och klappa honom på rumpan/stryka honom över ryggen, sjunga eller dra igång speldosan, läsa en bok, vagga honom i famnen... Ingenting tycks funka!

När jag märker att Viggo börjar bli trött på kvällen (oftast runt 20.00 - 21.00) så påbörjar jag proceduren att försöka få honom att somna. Ibland verkar han inte alls trött för han ligger och sprattlar och är glad, ibland kan han bli övertrött på två röda. Svår balansgång!

Sambon jobbar ju bara kvällar vilket innebär att nattningarna blir mitt ansvar. När sambon började jobba kvällar så frågade han mig om jag tyckte att det var okej och då såg jag inte alls några problem med det, tvärtom. Det var då i samma veva som Viggo somnade så snabbt och snällt. Nu när jag har haft några såna här besvärligare kvällar känner jag mig utmattad och en aning frustrerad. Men jag biter ihop och lever på hoppet om att det snart ska vända igen och bli lite enklare. Livet som småbarns förälder är för himla härligt men det har sina tuffare stunder också, inget snack om den saken!

Undrar om det här är typiskt runt 20 veckors åldern?

Kommentarer
Postat av: Therese- Mamma till Ameah

Ja denna dag blev bättre för min del, hoppas att din också blev det gumman. Har dock haft en strulig kväll som jag läser att du också haft nu några dagar (?) :/ Jag tror att Ameah är inne i ett utvecklingssprång för det är inte mycket som hjälper om kvällen.. Men, men. Vi får väl bita ihop och hoppas att vpra harmoniska bebisar snart är tillbaka :)



Kram!

2011-06-09 @ 20:28:42
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: Anna karin

Har du ingen som kan avlasta dig?? Mor eller farföräldrar? Du kommer ju slita ut dig själv ochhur bra mamma blir man då? Har läst din blogg länge och du verkar aldrig ha någon tid för dig själv. Viktigt! Våga be om hjälp :)

2011-06-09 @ 22:56:47
Postat av: carola

Tack snälla för dina fina ord..De värmer..



Vi har problem med lisa och nattning nu, tar hur lång tid som helst.

Nattar jag gråter hon efter pappa och tvärtom.

Jag klarar inte av att vara själv med barnen på kvällarna just därför.

Hon är 2½ år nu.



Hoppas det ordnar sig för er, det är frustrerande:)

kramisar

2011-06-09 @ 23:09:28
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: Jossie - Mamma till Edvin

Oh jobbigt! :/ Hoppas det går över snart igen! Vet hur det är med jobbiga läggningar, fast så har det alltid varit för vår del så jag hoppas han lär sig sova själv ju äldre han blir. Hoppas kan man ju alltid liksom. Kram!

2011-06-10 @ 09:49:41
URL: http://jsantinelli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0