Avundsjuk.

Jag har en sak att erkänna. Idag har jag varit avundsjuk på Viktor som får åka hemifrån och jobba. Jag önskar att det vore jag som fick åka och jobba. Det känns hemskt att jag ens tänker så men dagen har varit så påfrestande och jag saknar det sociala som ett jobb faktiskt ger!

Viggo har varit otroligt gnällig hela dagen. Han klänger runt mina ben hela tiden och nöjer sig inte förens jag tar upp honom i famnen. Okej, det kan jag väl stå ut med, det jobbiga just nu är Viggos sömn. Han vägrar sova utan en fight och så har det varit sen minst en vecka tillbaka. Jag är medveten om att vi har haft tur med Viggos sovrutiner och nattningar, fram tills nu. Och jag är också medveten om att det en dag skulle vända.

Vid varje tillfälle Viggo ska sova, dag som kväll, blir det en fight. Han skriker och gråter tills han är dyngsur i svett, fäktar med armar och ben så både han och jag får rivmärken. Nu har han också kommit på att han kan vända sig på mage och krypa iväg. Jag lägger honom tillrätta men lika snabbt igen krälar han iväg. Att hålla fast honom funkar inte, han lugnar inte ner sig, tvärtom. Jag tycker att det känns fel att hålla fast honom, jag inbillar mig att han ska få men för livet... Hur tusan ska man göra?!

Jag känner mig frustrerad, värdelös och totalt slut som människa. En sån enkel sak som att dra igen dragkedjan på jackan känns idag svårt - jag får liksom fokusera och tänka till för att komma på hur man gör. Likaså att göra en flaska välling (som jag vanligtvis klarar av i sömnen). What´s going on?

 
Ja såhär har jag det hela dagarna numera - en unge som klänger runt mina ben och som vägrar att sova. Korten är knäppta med mobilkameran, därav kass kvalité.

Kommentarer
Postat av: Nanna

Det är bara perioder, det är över snart! Ge han mkt närhet och sen rutiner i vardagen. Stor kram!

2011-11-01 @ 23:11:54
URL: http://familjenhanson.blogg.se/
Postat av: Jossie - Mamma till Edvin

Det är helt okej att känna som du gör. En unge som inte vill sova tar OERHÖRT på krafterna! Passa på att andas ut när han väl har somnat och gör något som du mår bra av, kanske en kopp the och en bra bok, lite surfande på datorn, en sovstund.. Och sen när han vaknar så försök att inte tänka på hur det var innan han sov. Så tänker jag om han är jobbig. Men vissa dagar vill man bara dra täcket över huvudet och att dagen ska vara över. Hoppas det vänder snart igen och att han blir lätt att söva på dagarna! När ska du förresten börja jobba igen? Stor styrkekram!

2011-11-01 @ 23:16:10
URL: http://jsantinelli.blogg.se/
Postat av: Jossie - Mamma till Edvin

Ja maximalt med otur nu känns det som. Hur stora är oddsen för att både kyl och micro ska lägga av nästan samma dag liksom? Men men.. Det funkar ju utan också som sagt, men det blir ju lite jobbigare..



Vad glad jag blir av att läsa att mina kommentarer uppskattas! Du skriver så öppet och ärligt, så det är lätt att känna igen sig och lämna en kommentar på hur jag själv känner i liknande situationer.



Jo, det är nog ganska omöjligt att bara jobba några enstaka dagar i månaden/veckan på ett nytt jobb, speciellt om man inte jobbat där förut eller inom ett liknande jobb. Man måste ju komma in i jobbet också. Vad gjorde du innan du fick Viggo då?



Jag jobbar ju lite helger nu och kommer fortsätta med det så länge jag får. Måste spara ihop ca 30 000 kr till intensivkursutbildningen för körkort som jag ska gå på i sommar. I januari drar studierna igång och jag räknar med att komma in igen. Man har visst inte platsgaranti bara för att man tagit studieuppehåll. Oskar "får" inte ta ut full pappaledighet, eller ja hans chef ser helst att han inte gör det för han anser att då kan han lika gärna anställa någon annan (vi vet att det är diskrimenering och att det går att anmäla, men det verkar vara lite så det funkar i skogsbranschen). Men han ska vara pappaledig ett par dagar i veckan iaf och så får vi se hur vi löser det med Edvin eftersom han inte får börja förskolan förrän i mars. Det löser sig alltid. Antingen får han följa med till universitetet eller så får Oskar passa han på dagen och jobba på kvällen. Jag har ju gått hemma ett år då så då tycker jag faktiskt att jag har gjort mitt som föräldraledig. Det kanske kan tyckas hårt, men varför ska jag både plugga och passa barn? Det är ju lika jobbigt som om han ska jobba och passa barn tycker jag. Men som sagt, det löser sig. Jag brukar inte stressa upp mig i förväg, för saker och ting blir aldrig som man tänkt sig ändå. Det brukar bli bättre och lättare ;)

2011-11-01 @ 23:47:34
URL: http://jsantinelli.blogg.se/
Postat av: Emma Viklund

Vet du vad jag läste här om dagen! 9månaders fasen, är tydligast den "jobbigaste" av alla utvecklingsfaser... det är så mycket dom vill då och blir frustrerad när dom inte klarar av det och dom är i behov av mamma och pappa och vill vara nära och känna deras trygghet...



Kollade upp det i förrgår, för Melker har varit så klängig de senaste dagarna... Han sover oroligt precis efter man lagt honom, kan vakna på kvällen innan vi hunnit lagt oss, vid typ 22-23 och då ska han vara vaken en stund och goas med mamma och pappa... Och på dagarna kan han börja storgrina om vi går ifrån rummet han är i för en liten stund och ibland ska han akut komma upp i famnen... Ja, nog är det en utvecklingsfas alltid, våra små gryn <3



KRAMAR

2011-11-02 @ 08:55:37
URL: http://[email protected]
Postat av: Tora & Viggo

Du ska inte ha dåligt samvete, men det har man ju. När jag sätter mig i bilen till jobbet på morgonen ler jag och mår dåligt över hur jäkla skönt jag tycker att det är att komma hemifrån.

Skrev om det igår också ^^



Sjukt jobbig period, vi har haft det svårt med Viggos sömn lääänge. Nu lägger vi honom i spjälsängen och sätter oss bredvid. Varje gång han ställer sig upp lägger vi honom o så håller vi på. Jobbigt i början men det har verkligen blivit bättre. Inte ett ord säger vi heller, bara visar att vi är där.

har ni provat det?



Kraaam

2011-11-02 @ 12:14:23
URL: http://glitterfjolla.blogg.se/
Postat av: Emilie

Åh jag vet hur du känner! Rasmus har också såna dagar och häromdagen var han gnällig hela dagen och ville inte sova.. och när han väl somnade var det i 20 min perioder.. asjobbigt! Jag var helt slut och kände hur deppig jag började bli och hur avundsjuk jag var på min sambo som kunde åka iväg och jobba!!!!! Det där sociala är så viktigt.. så jag vet din känsla! Men sen dagen efter har man lyckats samla nya krafter och försöker igen.. jobbigt då när det blir samma visa som dagen innan!

Kämpa på.. det kommer säkert gå upp och ner men vi är starka och klarar det :) Tyvärr har jag inget bra tips.. Gjorde iofs en grej idag och la honom när han fortfarande var ganska vaken och lät han leka lite i sängen och sen somnade han själv.. kändes sååå skönt :) Men det kanske bara var denna gången, vem vet!

Ha en fin dag! Kram kram

2011-11-02 @ 13:42:18
URL: http://www.ensidaomallt.se/Emilie
Postat av: frida

Ha inte dåligt samvete för de... alla mammor tänker nog så nån gång iaf.. jag har gjort de flera gånger när de blir liiite för mycket!!

Noel va jäkla busig ett tag när han skulle sova nu, inte ledsen utan trodde vi skulle leka varje gång vi skulle sova.. så vända sej på mage å krypa iväg eller sätta sej upp och skratta va något som vi höll på med läänge..å la han honom ner så blev han arg efter en stund... så till slut tröttna jag varje gång och tog upp han igen..

jag hade turen att de va bara Noel som inte ville lägga sej lika tidigt längre så jag har flyttat fram hans sovtid ca en timma, å oftast somnar han då.. ibland somnar han vid 7 som innan å ibland vid 8.. å ibland även senare.. men ja tänker då inte leka me han så sent utan då får han banne mej leka själv!!

Hoppas Viggo vill sova mera snart igen oxå!!

kram !!:)

2011-11-02 @ 19:50:41
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: Emma Viklund

Sv: ja, hoppas verkligen det slutar snart... Här är det iaf lugnt mellan åt, men ibland kan han helt akut bli kläning, från att ha varit glad liksom...



Förstår att ni blir sugen på syskon, och känner ni att ni verkligen vill ha, så tycker jag ni bara ska köra på och ta det som det kommer :) Det är så härligt att se våran Viggo ha ett syskon att leka med, ibland kan jag tänka "tänk om han varit ensam nu?", alltså dom har ju såååå roligt tillsammans :)



STOR KRAM <3

2011-11-03 @ 08:35:36
URL: http://[email protected]
Postat av: C

Kan det vara en tand på väg? Så har min dotter betett sig på dagarna när tänder varit på väg. Hon har velat ha extra mycket gos och tröst. Och det är jobbigt ibland att inte ha ett jobb att gå till (det kanske du har men jag är arbetslös så jag är hemma ett tag till). Man får panik ibland. Verkligen.

2011-11-09 @ 10:46:16

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0