Varning för ett långt inlägg!

Jag har fått en del reaktioner på mina inlägg som inte varit särskilt muntra. Några har frågat om jag aldrig får avlastning, andra funderar varför jag ens skriver dessa inlägg. Såhär ligger det till:

För det första så skriver jag vad jag vill i min blogg, gillar man det inte så behöver man inte besöka min blogg igen. Jag skriver inte för att behaga andra, nej jag skriver för min egen skull. Jag är inte ute efter att ragga så många läsare som möjligt, försöker heller inte tjäna pengar på min blogg.

Min blogg fungerar mer som ett anteckningsblock - i första hand vill jag memorera tiden med Viggo och hans utveckling (önskar att jag hade tid och ork till att skriva mycket mer om honom dock). Ibland händer det att jag skriver några rader om t.ex. huset, djuren, shoppingfynd m.m. Vissa dagar är det skönt att skriva av sig om känslor, tankar och händelser och då skriver jag för min egen skull, för att ventilera.

Och angående det här med avlastning. Vill börja med att förtydliga att jag inte alls ogillar att vara hemma med min son, tvärtom! Men eftersom att jag för det allra mesta tar hand om Viggo själv så blir det ibland för mycket - orken och tålamodet sinar. Jag låter aldrig det gå ut över Viggo, också viktigt att poängtera! Just nu är Viggo i en period då han är väldigt krävande. Och ja, jag har räknat med att få uppleva såna perioder. Att ha barn är inte bara en okomplicerad lycka där man svävar på rosa moln.

Viggos pappa är en fantastiskt bra pappa och sambo. Jag får mycket stöd från honom både praktiskt och mentalt. Men just nu jobbar han ganska mycket och jag är den som är hemma med Viggo. Som de flesta kanske vet så bor både min och Viktors familj 15 mil bort (bortsett från min svärmor som bor i samma stad som oss). Vi har alltså inte någon mormor/morfar/farfar som kan komma förbi hur som helst och t.ex. ta med Viggo på en promenad i vagnen. Ingen moster/morbror/faster/farbror som enkelt kan komma och roa honom en stund.

Jag har kompisar här i stan som erbjuder sig att vara med Viggo så att jag/vi ska få avlastning och det är jag väldigt tacksam över! Dock är jag väldigt dålig på att faktiskt be om hjälp men sen så tycker jag att det känns lättare att lämna bort Viggo om personen i fråga har en bra relation till honom. Och det gäller inte bara mina kompisar, det gäller i allra högsta grad även våra familjer. Jag kan ibland bli både fundersam och irriterad när folk planerar vad de ska hitta på med Viggo när han är äldre. Visst, gullig tanke, men borde man inte bygga upp en relation redan från start är min fundering?

Jag tänker inte tjata på någon för att Viggo ska få en relation till just den personen. Vill man ha en relation till honom/oss så får man helt enkelt visa sitt intresse. Jag har fullt upp med att få våran vardag att fungera, jag har alltså varken tid eller lust till att "jaga" vuxna människor i jakt på en relation. Jag har själv vuxit upp på det viset tyvärr och det är väl just därför jag är så anti det.

Det kanske låter väldigt bitskt det jag skriver men det är så jag känner (och det är ju trots allt min blogg, mitt sätt att ventilera). Självklart så vill jag att Viggo, eller rättare sagt hela familjen, ska ha en bra relation till personerna i våran omgivning - såväl kompisar som familj.

Sådär ja, nu har jag lättat mitt hjärta och förhoppningsvis gett er svar på era frågor. Eller har jag varit otydlig?

Kommentarer
Postat av: frida

Varför ska alltid folk klaga så fort ma skriver något "negativt" .. Tror folk verkligen på riktigt att blogg världen bara är happy (även om man kan tro de i vissa bloggar) men man får absolut inte skriva ifall man har en jobbig dag å absolut inte ifall de har me ens barn å göra, nej jisses då är de något fel på en!!

Fan va ja hatar folk som ska lägga näsan i blöt!

Dom du säger, jag skriver ju faktiskt för min egen skull å inte för andra människor.. jag vill faktiskt inte ha en blogg me flera tusen besökare per dag !



2011-10-25 @ 01:37:43
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: emelie

Tänk att alltid finns det någon som ska kritisera och klaga på det man skriver eller gör. dom gör väl de för dom är avundsjuk tror jag. tycker din blogg är toppen carro! Kram emelie

2011-10-25 @ 07:42:02
URL: http://lillaemmpa.blogg.se/
Postat av: Jossie - Mamma till Edvin

Känner igen mig sjukt mycket i din text. Har även samma åsikt gällande vuxna människor som inte bryr sig. Orkar inte lägga energi på dem.

2011-10-25 @ 07:47:55
URL: http://jsantinelli.blogg.se/
Postat av: Carolina - Olina

Du ska inte behöva förklara dig kära vän, det är som sagt DIN blogg, jag tycker det är väldigt onödigt ev folk att ifrågesätta det. Speciellt som småbarnsförälder, nu kan jag ju inte tala av egen erfarenhet, men till och med jag förstår att det inte är a walk in the park direkt. OM något borde folk hylla dig som kan prata ut om det, säga att "Ja, jag är inte superkvinna och ja jag blir också trött", det beundrar jag dig så något fruktansvärt för.



Jag gillar dig, din blogg och din son! Kärlek.

2011-10-25 @ 08:15:17
URL: http://olina.blogg.se/
Postat av: Flisan

Ta INTE åt dig av negativa kommentarer. Du är inte mer än människa och att vara mamma är verkligen inte lätt alla gånger och att man som mamma känner att det är tufft och vågar erkänna det är riktigt starkt för många vågar inte erkänna det. Glöm aldrig att Viggo har den bästa mamman i världen och älskar dig för att du är du! Fortsätt skriva av dig hur mkt du vill o strunta i vad andra tycker. Du e bäst. Stor kram

2011-10-25 @ 09:10:07
URL: http://mamaliis.blogg.se/
Postat av: Emelie

Tänk att folk alltid ska hitta något att klaga på! Din blogg = du skriver vad du vill! Jag tycker om din blogg, du är både ärlig & härlig :)

Min sons svärmor säger precis sådär att när han blir större ska vi göra det och det men nu verkar han knappt existera i hennes värld då hon hela tiden planerar in en massa annat, allt utom honom. But thats her lost får jag tänka...

2011-10-25 @ 13:02:17
Postat av: Emina&Wilma

Skit i de elaka och tokiga kommentarerna, du ska inte ens behöva förklara dina inlägg. Din blogg ditt val av vad du vill dela med dig av! Vi tycker den är super bloggen din! Du skriver ju om mänskliga saker! Där en annan känner igen sig i ibland. Stå på dig och ödsla inte ens en enda tanke åt de negativa kommentarerna! Kram från storvik

2011-10-25 @ 16:12:57
Postat av: Siri

jag hejar på dig! och jag har aldrig uppfattat det så, jag har mer sett det som att du ärligt och uppriktigt berättat om dina och Viggos dagar - både roliga och trista. Och för mig är det faktiskt därför du ligger på min bästamammabloggarlista - för att du är den du är och inget annat! så igen - heja dig! stora kramar till hela familjen!

2011-10-25 @ 17:11:37
URL: http://www.sirchen.blogspot.com/
Postat av: elin

Helt rätt Carro! Ta inte åt dig av alla bittra och avundsjuka människor!

Hade tänkt kommentera förut när du skrev om bettskenor också eftersom det ju är lite mitt ämne. :) Tror att det är rätt beslut av dig att satsa på en skena som görs hos tandläkaren! Mina lärare har varnat för att vissa skenor som säljs på nätet kan mer eller mindre förstöra bettet, så det är ju bäst att vara på den säkra sidan.. :)

Fortsätt ventilera och skriva din trevliga blogg!! Kram!

2011-10-25 @ 20:48:25
Postat av: Tora & Viggo

Du har SÅ rätt vännen! Jag har också fått många taskiga kommentarer men de har jag bara tagit bort och ignorerat, knappt ens läst ibland faktiskt.

Folk ska alltid lägga sig i så jädrans mycket..



Fuck that!



Vi lever våra egna liv, vilka är de att lägga sig i?

Stay strong. :)



Kramar

2011-10-25 @ 22:10:06
URL: http://glitterfjolla.blogg.se/
Postat av: C

Herregud, varför klaga på vad du skriver i din blogg? det är din blogg. Personligen tycker jag att det är kul att läsa lite mer negativa inlägg, för allt är inte rosenrött alltid. Det är skönt att se att det finns andra som också upplever det hela lite jobbigt ibland, hur mycket man än älskar sin goa trollunge!

2011-10-30 @ 20:26:37
URL: http://powerpuffran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0