Ätbart.

Viggo har aldrig varit kräsen när det gäller mat, tack och lov säger jag som alltid varit über kräsen! Men när det kommer till frukt och grönsaker så smaskar jag glatt i mig det mesta. Och Viggo verkar gå i mammas fotspår.

Ungen är tokig i frukt och grönsaker! Han har fått smaka på all frukt och grönt vi har haft hemma och har aldrig ratat någonting. Extra förtjust är han i nektariner, plommon, ananas, vindruvor och framför allt banan. Och på grönsaksfronten är gurka, majs och kokta morötter mest populärt.

Igår fick Viggo smaka lite nyponsoppa och det mina vänner vart en riktig 10 poängare! Jag vill dock inte ge honom för mycket då det innehåller socker men lite grann ibland ska han få i alla fall.

Ungen som tidigare älskade burkmat och spottade ut mammas hemlagade mat äter numera mer än gärna från mammas och pappas tallrikar. Burkmaten är okej, men bara vissa sorter. Jag har fått godkänt från BVC att börja ge honom av våran mat (sålänge den inte är alltför saltad) och det gillas av Viggo som även då smaskar i sig allt med god aptit! Lill V börjar bli en stor kille ♥


Vi har alltid en skål med frukt hemma.
Idag har Viggo ätit mycket vindruvor och det är ju även bra träning för honom, pincett greppet syftar jag på. Det går väl sisådär. Han lyckas ta dem mellan pek och långfingret men sen hamnar druvorna i handflatan och Viggo har inte riktigt fattat att han ska öppna upp handen för att få druvan i munnen. Men som sagt, bra träning för honom och övning ger färdighet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0