Förskole funderingar.

Nu är dagen kommen - jag ansöker om förskoleplats till Viggo. Hur fasen ska man veta vilken förskola som är bra eller inte - det kryllar ju av förskolor?! Hur många timmar i veckan ska han gå - hur många timmar är lagom? Och när är det lämpligast att skola in honom - före eller efter att syskonet är född? Jag blir väldigt förvirrad och ångestfylld...

Hej på er förresten!
Varför bloggen ekat tom denna gång? Tja, jag har väl helt enkelt inte haft tid eller ork. Viggo har varit gräsligt jobbig och krävande senaste veckan! Nej just ja, man får ju inte säga så om sina barn... sorry! Man ska ju bita ihop och försköna allting. Never ever, jag kommer aldrig att bli en sån person! Älskar såklart mitt lilla V ändå, hur jobbigt det än kan vara!

Jag vet inte vad det är med ungen men han mer eller mindre matvägrar (slänger maten på golvet och hånflinar), sover oroligt och när han är vaken så skriker och gnäller han mest alternativt fejk skrattar överdrivet och gör massa hyss.

Jag är i en period då jag är svin trött dygnet runt och hormonerna rusar - jag skulle inte tacka nej till en weekend utomlands, barnfritt. Att vara barnledig en heldag och sova, eller göra precis vad jag vill, skulle heller inte vara fy skam!



Får man inte som man vill så blir det grin och gnäll...

Kommentarer
Postat av: frida

Noel ska skolas in om ca 1 månad.. lite läskigt men spännande oxå :P

Jag tror de är bäst å skola in honom innan syskonet kommer, kanske blir lite mkt runt omkring honom annars, mkt nytt på en gång.



Vilken buse han är.. Noel har oxå såna dagar ibland, fler än vanligt just nu.. kanske e nån 1 års kris eller nåt.. men jävlar vilken trots han drar igång me ibland.. blir tokig här hemma vissa dagar ! :P



2012-02-28 @ 14:13:55
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: anna

Han får ju inte gå mer än 15 timmar i veckan iallafall om du är hemma :)

2012-02-28 @ 15:55:09
Postat av: CAROLINE SVARAR

Ska vi vara riktigt petiga så är det faktiskt 20 timmar i veckan han får vara på dagis när jag är hemma och föräldrar ledig.

2012-02-28 @ 16:12:12
URL: http://carolineprim.blogg.se/
Postat av: Anna

Jaså, hos oss i järbo är det 15 timmar/vecka dom får gå

2012-02-28 @ 18:15:28
Postat av: Sara - Mamma till Maja

Jag jobbar som förskollärare och av den erfarenhet jag samlat gällande det här med syskon måste vara att skola in FÖRE bebis. det ger honom en omställning i taget att jobba med och sen får han ju gå ner i tid till 20 timmar i veckan när du är F-ledig sen.. :) Min Maja är född i okt -10 och hon börjar den 15 mars. Hon har samma beteende som er son här hemma, att vara gravid nu skulle jag INTE orka! en eloge till dej med andra ord Jag tror hon är lite understimulerad. hon behöver förskola! :) Sen tror jag det ordnar till sig :)

2012-02-28 @ 20:07:06
URL: http://smileysara.blogg.se/
Postat av: Tilda

Blir lite bedrövad att läsa av en förskollärare att små barn behöver förskolan. Att den är understimulerad. Skit snack i mina öron. Alla barn går igenom olika faser i sin utveckling, vilket innebär att de ibland är "gräsliga" att ha att göra med. Min 15 månaders kille är också urjobbig just nu men det är inte för han behöver förskolan utan det är en period han måste genomgå.Förskolan har massor med bra bitar, men i dagens förskola är det dock alldeles för mycket barn och att ha sina små där är inte det ultimata. Små barn behöver det lilla och trygga och det kan inte förskolan ge. En sak till är ju att barnen är ju så små så kort stund så ta vara på den tiden, man ångrar sig så snabbt annars. Att behöva skolan in sitt barn innan en bebis kommer har absolut ingen roll och varför ska man? Nej, tänk om igen och försök hitta orken för vill man verkligen att sitt barn är mera med andra vuxna den bästa av deras vakna tid när man egentligen själv kan vara med den. Och personligen tycker jag inte att förskolan ska vara en plats för att man själv inte orkar stimulera sina barn, finns massor med fina öppna förskolor att vända sig till. Japp, jag jobbar också som förskollärare och tycker att man ska stödja föräldrar i sin föräldraroll mer än att bara placera in barnen långa dagar på förskolan.Förskollan har bra pedagogik och en viktig roll för barnen men barnen själv har egentligen inget eget behov av den först vid tre års åldern.

2012-02-28 @ 21:41:14

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0