Viktuppgång i graviditeten. Hur intressant är det egentligen?

Inleder dagens bloggande med att skriva av mig lite om sånt som jag faktiskt retar upp mig på just nu. Jag kan inte riktigt bara skaka av mig det, känner att jag behöver skriva av mig och tanken med min blogg är att jag ska kunna göra det om jag vill, det behöver inte enbart skrivas om positiv vardag, tävlingar, tips och bebisprat. Nej ibland så blir det en urladdning med negativt för att lätta mitt hjärta. Varning för ett långt inlägg!

Det som retar upp mig är denna jävla vikthysteri vi har i samhället! Innan jag vart gravid så berördes jag inte så mycket av den förutom det som stod i media men jag valde att inte bry mig. Men när jag vart gravid gick det inte att undvika längre, hur gärna jag än vill! Jag vet att det är många gravida som skrivit om ämnet sista tiden och jag tänker inte vara sämre.

I början av graviditeten gick jag ner i vikt för att sedan stå stilla i vikten under flera veckor. Jag vet inte riktigt i vilken vecka det vände, kan det ha varit i vecka 30 - 31? Hur som helst, nu visar vågen betydligt mer än den gjort förut! Det känns lite konstigt att se så pass höga siffror på vågen, jag är ju inte van, men jag bryr mig faktiskt inte så mycket för jag känner mig inte så stor. Visst, jag har en mage men inte i något jätteformat och kroppen har samlat på sig rejält med vätska. Jag har sett tjejer som blir enorma i storlek och det är jag verkligen inte! Ibland kan jag känna mig ful och tycka att det är jobbigt när kläderna smiter åt och inte längre passar men hallå, vilken gravid tjej känner inte så någon gång under graviditeten?

Kommentarer som 'shit va stor du har blivit' 'du har gått upp i vikt va?' 'hur många kilon har du gått upp egentligen?' 'nämen titta, du börjar ju få dubbelhaka!' 'äter du mycket onyttigt?' 'när bebisen är född finns det massor med bra träning för att komma i form igen!' gör mig spyfärdig! Eller när folk ska agera stylister och påpeka hur man borde klä sig. SUCK!

Det jag försöker säga är att jag mår bra och min bebis i magen också, är inte det huvudsaken?! Jag tycker det är lite småfräckt, eller ganska mycket fräckt faktiskt, att kläcka dessa kommentarer så som vissa gör, inte enbart till gravida. Tänk er för innan ni yttrar er, det kan faktiskt såra folk! Ta hand om er egen kropp så tar jag hand om min. Och dessutom kanske man inte kan påverka vikten vissa gånger, som i mitt fall. Jag är gravid - självklart går jag upp i vikt! Jag har samlat på mig väldigt mycket vatten - ja jag må se ut som en michelingubbe men så snart bebisen är förlöst så försvinner det mesta!

Jag skakar oftast av mig det snacket men kan inte låta bli att bli uppretad på hur folk beter sig. Allt är så ytligt numera. Det vore mycket trevligare om folk frågade hur jag mår istället för att påpeka vikt och utseendet. 



Jag är fortfarande samma tjej som på bilden ovanför men med lite mera 'hull' och lite mer gravidhormoner. Gravidosaurius som min älskade Viktor brukar kalla mig, så passa er! Hihi!

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag tycker personligen att det är ett friskhetstecken att gå upp i vikt under graviditeten. Det visar ju att både du och bebisen mår bra, precis som du skriver. Det är nog bara att försöka att inte suga åt sig av all skit som vissa kläcker ur sig. Och skulle de nu vara så att du inte går ner ett kilo efter graviditeten så kommer du inte bry dig ett dugg, för du kommer vara världens lyckligaste och inte bry sig om nått annat än bäbisen :) Lycka till!

2010-12-15 @ 11:37:22
URL: http://carolinolsson.blogspot.com
Postat av: Therese

Ja det är ju så gott :D Hittade dom på Konsum konstigt nog och kunde inte låta bli..

2010-12-15 @ 11:38:22
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: Anna

Bra skrivet..=)

2010-12-15 @ 11:46:39
URL: http://annakaunitz.blogg.se/
Postat av: Angelica

Önskar jag hade ditt tänkande! Riktigt bra skrivet. Nu vart ju jag jätte stor under min graviditet, 30+ gick jag upp. Har svårt att bli av med dom 15 sista. Min barnmorska påpekade JÄMT min vikt. Hon sa alltid, varje gång jag kom, att jag kommer ha svårt att få bort gravidkilona. Visst hade hon rätt, till 100%! Men jag gör väl inte så mycket åt saken heller. Men det var grymt jobbigt att gå dit när jag visste att jag skulle få höra hur mycket jag gått upp. Jag kunde inte styra mina kilon under graviditeten. Jag hade en grym foglossning och kunde därför inte röra mig så mycket trots att jag försökte. Att gå fram och tillbaka till stan (tar 20 min sammanlagt) var pest och pina för mig de sista 3 månaderna. Då la man ju såklart på sig extra mycket..



Jag har fått konsekvenser nu efter med en mage som bokstavligt talat hänger, den minskar ju mer och mer men alldeles för sakta. Har stått still på vågen nu i flera veckor..



Men som sagt, BRA SKRIVET och jag tycker du ska fortsätta ditt tänkande såhär :)

2010-12-15 @ 12:03:30
URL: http://mammatillnovalie.blogg.se/
Postat av: ♥ Elin - gravid v.36 ♥

Håller helt och hållet med dig!! Bra skrivet. Att fråga om vikten när man är gravid är nästan det enda folk gör. Man får nästan skämmas om man har gått upp för mycket. Men vad sjutton ska man göra? Det är ingenting man kan styra över. Huvudsaken man mår bra och att bebisen mår bra, det är väl det viktigaste. Skit samma om man går upp 30 kg.



Min BM väger inte ens mig när vi är där, utan jag kollar hemma ibland, men det är inget jag stirrar mig blind på. Jag njuter av att vara gravid, unnar mig godsaker och bebis har mått bra hela tiden.



Som sagt, det är på tok för mycket vikthysteri, vare sig man är gravid eller inte.



Kram! =)

2010-12-15 @ 12:20:43
URL: http://bebis2011.bloggplatsen.se
Postat av: Rosie Larsson

Hej gumman, man ska inte bry sig så mkt i vikten som du skriver de viktigaste är ju att du o lillkillen mår bra =), jag har gått upp en hel del vid några av graviditeterna men man går ner det mesta sen! Tänk va fort tiden har gått tyckte de var igår du sa att du var gravid (på skolavslutningen) o nu så har du snart fått en liten, va kul!!! Ja du o tänk att få säga mormor Lena haha haha. Ha det så bra, hälsa Viktor o dina djur oxå. Passar på att önska er alla en riktigt God Jul !!!!!

2010-12-15 @ 12:24:53
Postat av: Ida

Go Carro, go Carro! :)

2010-12-15 @ 15:25:39
Postat av: MALIN - Längtar efter min prinsessa!

Självklart är det allra viktigaste att du och bebis mår bra! Får också sådana där kommentarer ofta nu för tiden, men jag kunde faktiskt inte bry mig mindre. Folk får tycka vad dom vill, jag vet att jag och min lilla i magen mår bra!



Bra skrivet av dig!

Kram kram

2010-12-15 @ 18:54:04
URL: http://malinkarlstrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0