Resan till Thailand.

Jag hade hoppats på att få skryta med hur härligt och skönt det var att ligga på stranden - sprätta med tårna i den vita sanden och svalka sig i det turkosa havet, stolt visa upp mina fräknar som bättras på i den varma solen, berätta hur roligt det var att busa och leka med Viggo, visa kort på våra fina sandslott. Vi hade planerat att besöka olika stränder och även göra en båtutflykt till Phi Phi. Men det blir ju sällan som man har tänkt sig, speciellt med den otur våran familj lider av.

Istället kan jag berätta att våran son var sjuk hela resan. Vi utnyttjade hotellrummet till max och besökte sjukhuset tre gånger. Stranden besökte vi en gång och det var avklarat på en halvtimme. Jag som vanligtvis inte gärna vistas på hotellområdet i onödan fick nöja mig med att lapa sol vid poolen en stund mitt på dagen när Viggo sov, jag fick finna mig i att äta på hotellets restaurang även om jag helst vill äta billig mat från ett stånd på gatan (godaste maten!).

Resmålet, Karon Beach/Phuket, är inget ställe jag kommer att besöka igen. Det är på tok för mycket turister för att jag ska trivas! Det bodde två Storviks familjer på samma hotell som oss, det säger ju en hel del. Och någonting annat det kryllar av är horor, och otrevliga ryssar! Burmeserna verkar ha tagit över försäljningen i Phuket området och är lika vidriga som iglar. Vi for iväg med tuk tuk till Patong vid två tillfällen och vi besökte en stor marknad samt shopping centrum i Phuket Town. Jag shoppade knappt någonting till mig själv även om det fanns en del fina fynd. Ångrar mig såklart i efterhand.

Att resa med barn är för oss någonting nytt, det är verkligen spännande och annorlunda om man jämför med våra tidigare resor. Man vet aldrig vad som väntar! Första veckan var Viggo, trots feber och annat elände, väldigt glad och enkel att ha med sig. Han älskade all uppmärksamhet thailändarna gav honom och nöjde sig med att sitta i vagnen och titta på allt nytt och spännande runt omkring. Andra veckan blev Viggo sjukare och inte lika tålmodig. Inte undra på när han haft feber i värmen i över en veckas tid.

Semestern blev som sagt inte vad vi hade hoppats på - jag kom hem blek och totalt utmattad. Men det var roligt att åka iväg i alla fall! Nu har vi nya erfarenheter att ta lärdom av. Vi vet till exempel att vi tog med för mycket mat till Viggo och för få Ella´s Kitchen smoothies, att åka nattflyg med barn är guld men inte dagsflyg, riktig tillagad thaimat är för starkt för spädbarn... Det sistnämnda är ett litet skämt som bara jag och Viktor förstår.

Jag är inte skrämd för att resa med barn igen, tvärtom. Jag längtar till solen och värmen, det känns som att jag inte fick någonting av det på våra 15 dagar. Bjuder ett gäng bilder från "semestern". Är det något ni undrar över så fråga gärna.


Kommentarer
Postat av: Therese

Om Viggo varit frisk, tror du det hade varit enkelt att ha med honom då? Eller är det svårt att underhålla en bebis där nere? ( Tänker på att man släpar väl inte med sig hundra olika leksaker ) Tror du att han hade haft det jobbigt med värmen även om han varit frisk?

2012-01-03 @ 07:36:55
Postat av: Emma - Mamma till Viggo & Melker.

Så fina bilder!!! :) Tråkigt att han blev sjuk, lille Viggo :( Det lustiga är att jag och Joel brukar prata om att vi inte vill åka utomlands nu när barnen är små, "tänk om dom blir sjuk?" brukar vi resonera, blir så konstigt när man inte är hemma är trygga Sverige då, även om andra länder kanske är minst lika bra på sjukvård, men ändå... Jag blir så nojjig :) Dock har vi aldrig varit utomlands jag och Joel, kanske därför vi är extra nojjiga...



Jättefina bilder iaf :) Hoppas er nästa resa blir desto bättre! :)



KRAM

2012-01-03 @ 09:31:52
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: Tora & Viggo

jisses vilka härliga bilder, man får ju lagom ångest här i januarimörker o kyla. :)



Kram!

2012-01-03 @ 20:46:52
URL: http://glitterfjolla.blogg.se/
Postat av: Linda

Jättefina bilder! Så synd att lillen blev sjuk! Fällde en tår när jag läste ditt inlägg, jag vet ju hur stora förväntningar man har, och när det inte blev som man tänkte sig.. Men tänk att ni fick ju umgås hela familjen iallafall, även om det kanske inte är så stor tröst. Tur ni hade bra rum och hotell iallafall! Kram på er!

2012-01-04 @ 09:18:53
URL: http://Buslinda.blogspot.com
Postat av: Sandra - Mamma till Leon

Vad trist att Viggo var sjuk hela resan, bättre lycka nästa gång kanske :) Bilderna ser iallafall väldigt härliga ut.



Vi ska åka till Turkiet i maj och jag är faktiskt lite nervös över hur det ska gå med Leon och allt vad det innebär med att resa med en bebis. Men det känns spännande också :)

2012-01-05 @ 12:16:45
URL: http://ettplussett.blogg.se/
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Vilka underbara bilder! Ja så tråkigt att han var sjuk hela resan :( Hoppas ni kan resa snart igen! Kram

2012-01-05 @ 15:44:04
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Postat av: Mia...Mamma till Lexie

Men ni har verkligen gjort det bästa av situationen! :) Nä.. man vet aldrig när man har barn och det är ju så typiskt att det ska hända såna här grejer när man är utomlands och ska njuuuuta!



Men som du skriver... en erfarenhet rikare och Ni klarade det ju galant! Nästa gång kan bara bli bättre!



Kram

2012-01-10 @ 07:30:43
URL: http://miapiafias.blogg.se/
Postat av: Emilie

Gud vilka underbara bilder :)

2012-01-13 @ 20:58:28
URL: http://www.ensidaomallt.se/Emilie

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0