En ledsen bebis och en ledsen mamma...

Det blir dåligt med uppdatering här, några bilder lite då och då eller någon kort text. Jag har inga planer på att lägga ner bloggen men den är lågt prioriterad just nu. Helst vill jag blogga jätte mycket - visa kort på lillgrabben och skriva om våran vardag så att jag sen kan blicka tillbaka på hur det var och vad som hände. Just nu har jag varken ork eller möjlighet till det men förhoppningsvis blir det bättre när vi fått in lite rutiner i vardagen. Vill även ha en ny design till bloggen men det har jag absolut inte tid eller tålamod till! Så om det finns någon där ute som vill ta sig ann den uppgiften, hojta till!

Viggo har varit en jätte snäll bebis och är det fortfarande, oftast. Han är väldigt snuttig och vill vara nära hela tiden. Mysigt absolut, men det blir jobbigt också. När han får ligga vid bröstet eller vara i mamma eller pappas famn är han nöjd och glad. Han verkar ha svårt att komma till ro och somna. Jag tror att det beror på magen, han bajsar jätte ofta och verkar ha magknip.

Två nätter i rad har han varit vaken från 01 - 05.30. Han skriker inte så mycket så länge han får vara nära. När han väl ska till att somna vaknar han oftast med ett ryck och börjar gråta. Vad kan det bero på? Det gör så ont i mig när han är ledsen! Att vara vaken om nätterna gör mig såklart trött och jag blir känsligare, jag känner mig värdelös och hjälplös! Vill ju vara en bra och glad mamma!

Nu sover lillen äntligen i sin säng efter att ha trilskat hela dagen. Jag borde också sova men kan verkligen inte. Ikväll får vi besök av Tomas och Sara så jag tänkte passa på att baka en kladdkaka men upptäckte att jag inte har alla ingredienser hemma, suck! Det får bli köpt fikabröd...

Är det någon som har något tips på hur/vad jag kan göra med Viggo när han är sådär kinkig? Jag försöker med napp och det med ett halvlyckat resultat tyvärr. Seså, ös på med tips!

Kommentarer
Postat av: Carolina - Olina

Han har säkert kollik. Det hade min bror. Det som funkade var rinnande vatten, och jag blev lugn och trött av dammsugaren(?) Ljud och gungning verkar funka på de flesta barn. Jag är kanske inte kvalificerad att slänga iväg barntips men det är vad jag vet funkar :)

2011-01-25 @ 16:44:23
URL: http://olina.blogg.se/
Postat av: Linda

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver.. majken ville också vara på mig eller Magnus hela tiden, just då var det den varmaste tiden på hela året också, klibbklibb Har ni provat magdroppar? mot magknip? det är inte ovanligt att små bebisar bajjar hela tiden, det rinner ju rakt igenom stort sett.. Ni får turas om så gott det går och sova nattetid i omgångar, även om det är mamman som kan göra mest då man ammar. lycka till och hoppas det löser sig.. Kramis till er

2011-01-25 @ 17:12:28
URL: http://metrobloggen.se/buslinda
Postat av: Jossie - Gravid i v. 36

Tyvärr har jag inga tips på hur du ska göra med lille Viggo, men skickar lite styrketankar och kramar i alla fall! Kram!

2011-01-25 @ 17:46:38
URL: http://jsantinelli.blogg.se/
Postat av: Malin & Prinsessan

Precis sådär var Jolie också första tiden när vi kommit hem från BB. Och jag var precis som dig så ledsen över att jag inte visste vad som var "fel" och hur jag kunde trösta henne. Det var bara att ge henne den närhet hon ville ha och vänta på "bättre tider". Och nu är det mycket bättre! Ibland har hon fortfarande en sådan natt men inte alls som första tiden.



Jag tror att dom behöver närheten och tryggheten väldigt mycket första veckorna. Dom har ju trots allt aldrig varit själv tidigare och alltid hört mammas hjärtslag inifrån magen.



Kanske inte så mycket till hjälp men kanske lite tröst till dig hoppas jag!

KRAMAR!

2011-01-25 @ 18:40:43
URL: http://malinkarlstrand.blogg.se/
Postat av: PT Sofia

Gumman, det är inte lätt. Min Lowa började få lite ont i magen tyckte vi att vi kunde utläsa..På BVC fick vi då tipset magdroppar. (man behöver inte få de på recept eller ordinerat, man kan prova det ändå och se om det blir någon effekt). Vi köpte då Sempers magdroppar och det blev mycket "enklare" med luftningen direkt...det finns oxå droppar som heter miniform, som skall funka för ungefär samma sak...Du kan ju prova för att se hur er lilla svarar på det..vi har oxå blivit noggrannare med rapningarna, speciellt på kvällen innan hon skall sova..men som vår BVC tant sa idag, vissa bebisar skriker och andra inte...trist men sant, vår Lowa är väldigt enkel än så länge...men alla dagar är inte guld....hoppas ni hittar ngt som funkar..

kram

2011-01-25 @ 19:29:35
URL: http://dagsfortraning.shapemeup.se
Postat av: Lena

Hejsan Förstår om det känns jobbigt. Du har just gått igenom en jätte förändring i ditt liv nu när Viggo kom och det tar tid för både dig pappan och Viggo att hitta rutiner. Man har massor med känslor som svallar över och tycker att allt man gör blir fel. Dessvärre är det känslor som hör till när man får barn. Jag går alltid runt med det dåliga samvetet men utan igentlig annledning. Läste idag att mammor som inte läser med än 15 minuter för sina barn ger inte sitt barn samma möjligheter till att lära sig läsa. Det gav mig dåligt samvete då jag inte varje dag hinner läsa och ibland kanske bara någon gång i veckan.



När Ville var nyfödd fick han kolik de två första månaderna. Han åt för mycket och för fort och fick jätte ont i magen. Kräktes i massor. Det enda som hjälpte var massage och att han fick ligga naken eller när man gick runt och bar på honom. Det är jobbigt när man inte vet vad man ska göra för att de ska bli nöjda. Men det blir bättre. Skickar lite styrkekramar och hoppas att det snart känns bättre.

2011-01-25 @ 20:38:27
Postat av: Emma

Hej! Testa med Sempers magdroppar som finns på apoteket, de funkade bra på Alva. Ett tips som man knappt "får" nämna är att lägga barnet på mage. Båda mina sover enbart på mage och har gjort det sedan de var några veckor gamla. Är det magknip så är det skönare att ligga på mage än på rygg, sidan kan också funka. Magmassage kan vara skönt, du kan säkert googla och få fram hur du ska göra. Några tips i alla fall och en sak till kan jag försöka trösta med och det är att det faktiskt går över även om det inte känns så nu. Lycka till och jag ska nu äntligen sätta igång med din skallra, sjukdom och födelsedag kom ivägen....

Kram Emma

2011-01-25 @ 21:16:46
URL: http://hemmahosmammaemma.blogspot.com
Postat av: Linda

Som dom andra skrivit ovan så har ni precis gått igenom en jättestor förändring i erat liv och självklart får det ibland känslorna att rinna över! Man får gråta o vara ledsen även som mamma o det gör en inte sämre för det! :)

Vill inte skrämma dig nu men min äldsta son fick kolik redan efter 2 dagar när han föddes och vi försökte med allt, minifom, magdroppar, kolikmassage, sluta äta vissa saker men utan resultat. Han skrek hysteriskt minst 18 timmar om dygnet och dom timmarna han sov då sov han på mig oftast sittandes i soffan.. man får ta en dag i taget helt enkelt. Skulle han fortsätta att vara ledsen så tveka inte att "låna" ut han till ex era föräldrar en timme så ni kan sova ihop en stund. Man behöver få vara bara paret man var innan bebisen kom, för det är jättepåfrestande med en hysterisk baby!

Håller tumamarna att magdroparna hjälper erat lilla hjärta iaf!



2011-01-25 @ 22:28:30
URL: http://brincken.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hej och grattis till erat lilla underverk!

Varför inte ha Viggo sova mellan er? Då känner han tryggheten och kanske kan slappna av och somna så småningom?

Och vad gäller dina känslor så är det helt normalt! Oftast blir det värre karusell i kroppen när "allt ska tillrätta" än vad det var under själva graviditeten.. Så var det för mej iaf, känslostormar till tusen!

Lycka till med allting! Kramar

2011-01-26 @ 00:11:49
URL: http://sanaass.blogg.se/
Postat av: Emma Viklund

Vår lille Melker verkar oxå trivas bäst i våra famnar. Och även våran kille rycker gärna till då han precis slumrat till, så då äre bara att börja om från början. Han har lätt för "matkoma" och somnar snabbt efter han fått käk, men vaknar om man lägger ner honom.. Ibland får man trixa bra nog... I natt hade han en "vaken-natt", han åt, somnade till för atts edan vakna nästan direkt och vilja snutta mer osv... Tror han hade lite magknip och jag undrar om det var för att jag åt en kexchoklad igår... Ska hålla mig ifrån choklad några dagar, sedan testa äta för att se hur hans mage reagerar...



Hoppas det blir bättre dagar för er snart <3

2011-01-26 @ 13:49:28
URL: http://emmashjartan.blogg.se/
Postat av: Anna

Testa att dra runt honom lite i vagnen så kanske han somnar i den, som nån annan skrev så gillar de flesta barn att gungas till sömns :)

2011-02-13 @ 15:38:11
Postat av: My Arnehed

Vad kul dina inlägg verkar vara. kommer med all säkerhet att läsa din blogg igen! =P Ha en spännande dag (:

2011-02-22 @ 01:40:54
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0