Bugaboo Donkey - Åsnan.

Eftersom att Viggo ska bli storebror i augusti så behöver vi en syskonvagn. Valet var för oss väldigt enkelt - vi har skaffat en Bugaboo Donkey som går under smeknamnet "Åsnan". Anledningarna till att vi valde just Åsnan är för att den går att använda som både enkel och dubbel vagn, man kan vända sittdelen både framåt och bakåt, rejäla svängbara hjul och slukar mycket tack vare varukorgen och en rymlig korg under vagnen.

Enligt önskemål så kommer nu ett inlägg om vagnen. Jag kommer inte att skriva så mycket om vagnen och dess funktioner, vill ni veta mer om det så kika in på Bugaboos hemsida. Jag skriver främst om mina körupplevelser med vagnen samt vad jag tycker är positivt och negativt. Än så länge har jag bara kört den som enkelvagn och promenaderna har varit på "vanliga gator" (ej motionsspår, skogsvägar och dylikt) samt i butiker. Det ska bli spännande att till hösten använda den som dubbelvagn. Undrar ni något så får ni gärna fråga! Inlägget kommer säkerligen uppdateras vartefter.

Till att börja med vill jag säga att Viggo älskar sin vagn! Tidigare har han åkt framåtvänd och det hatade han. Med Åsnan kan vi själva välja åt vilket håll barnen ska sitta vilket är ett stort plus. Viggo sitter oftast snällt i sin vagn och somnar när han är trött. Varukorgen på sidan om hans sittdel fungerar som leksakskorg till Viggo - jag brukar ha några leksaker där i samt skötväskan och mat/mellanmål. Viggo kan själv plocka med det han vill ha.

Att köra Åsnan är väldigt behagligt och smidigt. Vagnen känns rejäl och är lättstyrd. Man anpassar enkelt höjden på handtaget efter sin egen längd. Nackdelen med handtaget är dess form (svårt att få ett bra grepp om man som jag har små händer och jag saknar att kunna vinkla handtaget) och materialet. Materialet på både handtaget och bygeln till sittdelen påminner om hårdare skumgummi och är alltså känsligt och mycket opraktiskt. På bygeln har jag satt på ett såkallat "bumper skydd" för att Viggo inte ska peta eller bita sönder den och riskera att svälja småbitar.

Hjulen är stora och bra (två svängbara hjul i fram som även kan låsas) men något för blanka. På våran förra vagn, Baby Jogger City Elite, var hjulen stora och grovmönstrade vilket gjorde att vagnen lätt tog sig fram i alla lägen. Med Åsnan upplever jag att det blir något svårstyrt i snömodd eller om det är dåligt plogat. Det ska gå att ställa vagnen i ett så kallat snö och sandläge vilket ska göra det lättare att köra i just snö och sand. Jag har ännu inte testat det men Viktor som har gjort det tycker att det är helt okej.

Vagnen är lätt att fälla ihop men jag tycker att det blir extra omständigt pga handtagets känsliga material. Jag får hela tiden vara försiktig och tänka mig för när jag fäller ihop den och sen ställer/lägger ifrån mig vagnen, allt för att undvika skador på handtaget.

Det finns otroligt många olika tillbehör att köpa till vagnen - åkpåse, sittdyna, sufletter i olika färger, mugghållare, bricka, organizer m.m. Vi har köpt en orginal åkpåse i denimtyg (se bild), svart sittdyna och en organizer. Den sistnämnda ska vi dock lämna tillbaka då jag anser att den inte alls är nödvändig och är dessutom svårplacerad. För den som inte vill köpa orginal suffletter, liggdelslock och sittdynor finns det möjlighet att köpa hemmasydda produkter. Jag skulle gärna vilja byta ut en av suffletterna till något fint tyg, kanske något Missoni inspirerat? En sittdyna i ett matchande tyg vore också roligt att ha. Jag har köpt ett "bumper skydd" med pillband (se bild) av en tjej som syr barnvagnsgrejer - ett enkelt sätt att piffa till vagnen lite grann. Viggo gillar att pilla på banden.

Jag vet inte riktigt vad jag mer ska skriva? Kommer jag på något mer så uppdaterar jag vartefter. Staplar även upp det jag anser är positivt samt negativt med vagnen. Summa summarum, jag är jätte nöjd med vagnen och rekomenderar den varmt! En kombo av Bugaboo och Baby Jogger skulle bli den perfekta vagnen! 


Positivt:
Snygg design - slitren precis som jag gillar. Från enkel till dubbelvagn - behöver jag säga mer? Vändbar sittdel som med ett enhandsgrepp kan vinklas i alla lägen. Varukorgen på sidan om sittdelen samt korgen under vagnen - slukar mycket. Enkel att fälla ihop (läs mer ovan). Lätt styrd med rejäla svänghjul. Åkpåsen - man fäster den i sittdelen (lite krångligt) och på så vis sitter den verkligen på plats, locket kan tas av. 3 års garanti.

Negativt: Priset - vagn och tillbehör kostar en hel del men jag anser att det är värt varenda krona! Selen - krånglig och svår att reglera, spännet sitter för långt bak och hamnar under rumpan på barnet. Liten och smal sittdel - Viggos huvud tar redan i upptill vid suffletten men som jag förstår det så är alla syskonvagnars sittdelar mindre, man kan inte jämföra med en enkelvagn. Handtaget + bygelns material, känsligt! Handtagets form (läs mer om handtaget ovan). Släta däck - ett grövre mönster skulle göra det lättare att ta sig fram. Bromsens placering (bredvid ena bakhjulet) - föredrar bromsen på handtaget men jag antar att det inte går eftersom att det är teleskop handtag.



Nedersta bilden visar hur vagnen kommer att se ut som syskonvagn (men vi kommer förmodligen att ha sittdelen vänd åt andra hållet).

Jag är tyvärr ingen mästerfotograf och har varken tålamod eller tid till att knäppa bättre bilder än såhär. Sorry. Till våren ska jag försöka knäppa bättre bilder utomhus, när vagnen är i bruk, men fram tills dess får ni nöja er med dessa bilder. Om ni vill se vagnen och dess tillbehör i bättre utförande, samt läsa mer om vagnen så ta en titt på Bugaboos hemsida.

Är det något ni saknar, något ni undrar över? Lämna en kommentar så lovar jag att uppdatera inlägget med infon ni söker :)


Kommentarer
Postat av: Jossie - Mamma till Edvin

Huvudsaken är ju att ni är nöjda! Jag hade aldrig betalt den hutlösa summan pengar den kostar för en vagn (Edvin hatar dock att åka vagn så den använder jag så lite som möjligt). Men jag undrar hur man kan tycka att vagnen är bra om sittdelen är liten och smal? Det är ju den ni ska använda längst? Eller hur länge tänker ni er att Viggo ska sitta i vagnen?

2012-03-08 @ 23:13:47
URL: http://jsantinelli.blogg.se/
Postat av: Emma - Mamma till Viggo & Melker.

Älskar den där vagnen :) Skulle med vilja ha! :) hihi....

2012-03-09 @ 09:17:20
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: Elin / Mamma till My ♥

Jag verkar va den enda i världen som tycker att Bugaboo vagarna är SÅ fula haha! :P

2012-03-09 @ 20:14:05
URL: http://mysansfamily.blogg.se/
Postat av: Naima- mamma till Neo

Vi ska också köpa en donkey tills lillebror kommer i slutet av juli.

Dom är så snygga, svårt att välja färg bara.

2012-03-17 @ 09:05:29
URL: http://naimisen.blogg.se/nyalivet

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0