Går i sömnen.

Några dagar med dålig uppdatering är sånt man får räkna med i den här bloggen. Jag skriver inte för att behaga andra och så länge jag inte tjänar pengar på min blogg tänker jag inte känna någon press över att jag måste uppdatera. Vet inte varför jag skrev dessa rader egentligen men nu är dom skrivna och får stå kvar :)

Nu ikväll har vi varit med om någonting lite obehagligt. Viggo har gått i sömnen för första gången. Den där tomma blicken han hade gav både mig och Viktor rysningar, den är som hämtad ur en skräckfilm. Vi hörde paniken i hans röst när han irrade omkring mellan sitt och vårat sovrum. Han somnade ganska snabbt om men lika fort var han uppe och irrade omkring igen. I skrivande stund blev det även en tredje gång som han går omkring i sömnen. What´s going on?!

Vi får väl se om det här upprepar sig eller om det bara var en engångs företeelse. Jag har för mig att jag hört att man inte ska väcka personer som går i sömnen? Är det någon som hört detsamma? Varför går man i sömnen?



Kommentarer
Postat av: frida

Men va läskigt!! Hoppas han inte fortsätter, kan ju gå illa om man själv inte är vaken :S

Jag har oxå hört att man inte ska väcka nån som går i sömnen, men vet inte ifall de är sant eller inte eller om de något man hört på film hehe :)



2012-05-04 @ 23:12:56
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: frida

Va tvungen å googla lite å kolla hahaha... hitta iaf info om att de inte är farligt å väcka utan är bara att de kan va obehagligt för den som går i sömen å bli väckt :)



Gå i sömnen



Att gå i sömnen är vanligast när barn är mellan fyra och tolv år. Omkring 15 procent av alla barn går i sömnen någon gång, och av dem går ett par procent i sömnen så ofta att det har blivit ett problem. Många gånger är sömngång ärftligt. Det är sällan ett tecken på någon sjukdom men kan ibland utlösas av feber, sömnbrist eller stress.



Barn som går i sömnen är svåra att få kontakt med. Det finns två myter om sömngång, den ena säger att man måste väcka någon som går i sömnen, den andra att man inte ska göra det. Båda är fel. Det kan vara svårt att väcka någon som går i sömnen och det kan vara obehagligt att bli väckt, men det är inte farligt. Men eftersom det inte gör någon nytta brukar det vara bäst att så lugnt som möjligt leda tillbaka barnet till sängen för att fortsätta sova. Däremot ska man tänka på att barn som går i sömnen kan ramla och göra sig illa. Därför bör man se över säkerheten om man har ett barn som ofta går i sömnen



Fanns massa info om sömn på 1177 sida :)

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Somn/Barn-och-somn/?ar=True

2012-05-04 @ 23:20:16
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: ~ L I N N ~

Hoppas du får en awesome lördag! :-D

2012-05-05 @ 12:50:15
URL: http://linnhahne.blogg.se/
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Huu läskigt!!

2012-05-06 @ 21:37:46
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Postat av: Jossie - Mamma till Edvin

Men usch va läskigt! Kan tänka mig att det gav er rysningar!

2012-05-07 @ 12:52:54
URL: http://jsantinelli.blogg.se/
Postat av: Mia & Lexie

Hua.. jag får rysningar. Detta är min mardröm!! Speciellt när sambon är ute på havet och jag är själv hemma. Mörkrädd och personer som går i sömnen går inte i hop för mig! :(



Hoppas att det bara var en engångsföretelse!

2012-05-09 @ 20:30:21
URL: http://miapiafias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0