GBS positiv! Någon som har erfarenhet av det?

Fick för en stund sen ett samtal från sekreteraren på spec.mödravården. När jag va på tillväxtkontroll sist så togs ett odlingsprov. Läkaren tänkte först inte skicka in det eftersom att hon inte trodde att det skulle visa någonting men eftersom att det redan va taget så kunde hon lika gärna skicka in det för säkerhets skull sa hon. Väldigt konstigt sagt anser jag!

Nu har i alla fall provsvaret kommit och det visar att jag är GBS positiv.
Jag har aldrig hört talas om det förut och frågade ju såklart va det är för någonting. Sekreteraren kunde inte svara på det, den enda informationen hon hade till mig va att det finns penicillin att hämta på apoteket och att jag måste börja behandlas redan idag, viktigt!

Efter många om och men så har jag nu fått prata med en barnmorska som förklarat va GBS innebär. Jag vet inte om jag vart så mycket klokare av det. Hon rådde mig till att googla på det och läsa det som står. Tack för den du! Fick även veta att jag kommer att få ett antibiotikadropp vid förlossningen, helst direkt efter att vattnet har gått.

Jag är jätte besviken på hennes dåliga information och hennes nonchalanta sätt.
Tur att det finns forum och bra informations sidor! Jag ska ta upp det här med min barnmorska vid nästa träff. Läser man om komplikationer osv så känner jag mig inte alls trygg och lugn!

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Dela gärna med er av info och hur det drabbade dig! Vart bebisen smittad eller uppstod några andra komplikationer?

Kommentarer
Postat av: sara

gbs streptokoker

det är ingen större fara alls hade de märkte inte av de fick pencillin innan och i droppform på bb för att bebisen intye skulle bli smittad o de blev hon inte heller. sen tar dom flera prover innan ni åker hem släpper inte iväg er om dom skulle misstänka nåt och det är ovanligt att bebisen får.

2010-12-27 @ 16:04:01
Postat av: Therese

Jag har aldrig hört talas om det förens nu tyvärr. Tycker att din BM informerar på ett dåligt sätt måste jag säga.. Skulle som du blir besviken :/



Hittade en tråd på familjeliv som du kanske vill läsa (om du inte redan gjort det). Fanns några länkar där också som kan vara av intresse?



http://www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html



Kramar!



2010-12-27 @ 16:47:44
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: Anonym

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=97

bra info.

2010-12-27 @ 16:49:44

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0