En blivande mammas oro...

Som en blixt från klar himmel kom nervositeten, rädslan och tusen tankar kring det som komma skall - bebisen. Varken jag eller Viktor har någon erfarenhet av barn sen tidigare, vi har knappt hållt i en bebis. Det är så mycket man ska tänka på och fixa innan han är här. Det är väl egentligen inte något stort orosmoln över det,  det är mest roligt att få förbereda både det ena och det andra.

Det jag är mest orolig för är att jag inte kommer att bli någon bra mamma,
tänk om jag inte klarar av det? Jag har inte en aning om hur man pratar med en bebis eller när det att dags att amma och varför gråter barnet? Jag vet att det är vanligt att man tänker så och att det inte är någonting att oroa sig för men nu är det som så att jag tycker att alla dessa tankar och alla känslor är jätte jobbiga! Jag kan inte sluta tänka på det, det ligger och gror omedvetet inom mig.
Jag drömmer om det på nätterna.

Drömmer att jag tappar bebisen i golvet, att jag klär på honom för mycket eller för lite, badar honom i för varmt eller för kallt vatten, matar honom för sällan eller för ofta, klär honom i obekväma kläder, orolig för att jag inte är tillräckligt uppmärksam eller uppfostrar honom på ett dåligt sätt, rädd för att omedvetet ge honom en otrygg uppväxt eller att jag är en tråkig mamma.
Ja ni hör ju själva, skulle kunna rabbla upp tusen tals exempel.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej caroline..

jag har varit där själv...tycker du inte alls behöver tänka så..allt kommer av sig själv så fort man har blivit mamma..finns många bra böker man kan läsa nu när du är gravid..hoppas allt går bra och det vet jag att det kommer att göra..Kram Anna

2010-09-09 @ 19:07:13
URL: http://annakaunitz.blogg.se/
Postat av: Lena

Hej

Jag kände pricis som du innan jag fick barn. Jag hade inga erfaren alls före. Hade aldrig hållit i ett nyfött barn. Och visst när jag väl låg där på bb och blev ensam med Moa direkt efter födseln så visste jag fortfarande inte hur jag skulle bete mig. Jag ringde på klockan och vips så kom det en barnmorska som hjälpte mig. Sen var barnmorskorna och mina egna föräldrar ett jätte stort stöd för mig första tiden. Men bara efter någon dag så var det endå jag som vistste pricis vad Moa ville. Du kommer bli en jätte bra mamma.!

2010-09-09 @ 20:04:13
Postat av: Carro

Hallåj :) Halkade in på din blogg via facebook. Jag känner igen mig i de du beskriver om dendär oron som finns inom en innan bebisen kommer. Jag loooovar att när er bebis väl föds så kommer allt att kännas så naturligt. Självklart kommer ni att ha funderingar över hur mycket och ofta bebisen ska äta, hur mycket kläder bebisen ska ha på sig osv. Men precis som Lena säger så kommer NI att veta allt dedär bäst efter några dagar. Man kommer konsigt nog in i det väldigt snabbt. Du behöver inte vara orolig över att bli en dålig mamma!!! Men jag tror att det är fullt normalt att ha dessa funderingar och tankar. Lycka till med allt. Kram

2010-09-12 @ 23:46:06
URL: http://www.carolinolsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0