Att namnge en bebis.

Det här med att välja namn till bebisen är verkligen så olika från familj till familj. En del är säker på ett namn från första början, andra velar mellan flera olika namn, vissa par är inte överens och en del barn lever några veckor utan ett namn till och med!

Vi har från början varit överens (tack och lov!) om ett pojk och ett flicknamn. Pojknamn va lätt eftersom att jag inte tycker att några andra pojknamn känns lika rätt som det vi valt. Visst finns det många fina namn men det ska kännas rätt också. Flicknamn finns det en hel drös av och det blir för många att välja på istället! Men även flicknamn va givet, vi hittade ett namn som kändes rätt!

Många har sagt till oss att det inte alls är säkert att bebisen ser ut som en tex Caroline när hon väl är född och att namnet man valt innan födseln inte längre känns lika givet. Jag hette Linda i några veckor om jag inte missförstått historien? Det må så vara men jag har svårt att tro att vi kommer känna så, vi har ju bara ett pojknamn som känns riktigt bra. Skillnad vore det kanske om vi väntade en flicka för fina flicknamn finns det som sagt för många av!

Hur har det varit/hur är det för er?
Har det varit lätt att välja namn? Hur tänkte du/ni när ni valde namnet, finns det någon historia bakom namnvalet? Är du och din partner överens? Och efternamnet för er som inte har samma efternamn, är ni överens om det?

Och det här med mellan namn - har era barn mellan namn eller ska bebisen få det? Jag personligen ser ingen meningen med att ge barnen flera mellan namn bara för att. Först funderade jag på om vi inte skulle skippa mellan namnet men efter en stunds funderingar så kom jag underfund med att det faktiskt låter bättre med ett andra namn. Det finns dessutom en tanke bakom det namnet.

Det skulle vara roligt att höra hur ni andra resonerar kring det här med namn!



Kommentarer
Postat av: frida

Ja vi är nog två av dom få som har turen att få känna så :) hehe.. å de får man väl vara väldigt glad för :)



2011-01-11 @ 14:00:17
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: ♥ Elin - gravid v.39 ♥

Vi har några namn, både tjej och killnamn som vi är överens om, det är inte lätt att komma överens. Mellannamn har vi klart på tjejsidan, men inte riktigt på killsidan. Och efternamnet blir sambons :)



Men det är riktigt svårt med namn, som du säger, hon/han kanske ser ut att heta nåt helt annat när den kikar ut än vad man hade tänkt :) Men det är ju bra att ha lite förslag! :D

2011-01-11 @ 14:06:33
URL: http://bebis2011.bloggplatsen.se
Postat av: Lee

Vi valde 2 mellannamn till Mira, Elisabeth - för det heter jag, min mamma, min mormor och Miras farmor. Och sen heter hon Jonasdotter - Jag heter Rickardsdotter så det kändes kul att göra samma med henne :)



Lillkillen i magen kommer nog också få 2 mellannamn, en från min sida och en från sin pappas sida :)



Mira såg inte riktigt ut som en Mira när hon fick det namnet, men nu ser hon ut som en Mira (eller hon har ju gjort det ett tag då), namnet måste ju faktiskt inte passa först :):)

2011-01-11 @ 14:11:01
URL: http://mammalee.blogg.se/
Postat av: Lena

Hejsan

Vilket roligt inlägg. Det fick mina tankar att flyga iväg från den hemska hemtentan jag sitter med. När jag väntade mitt första barn var vi säkra på att de var en pojk i magen. Vi var helt inställda på det och han skulle heta Max. Men...när bebisen väl kom ut var det inte en Max utan en liten tjej som ställde till det för oss. ;) Efter några dagar fick hon namnet Moa. Andra graviditeten visste vi genom ul. att det var en kille. Men det finns ju tusen namn och välja på så vi hade inget säkert namn när bebisen kom ut. Max som tidigare känns så säkert...passade inte alls utan vi började kalla honom för Ville och fick därefter namnet Ville. Vår omgivning (familj) Ville att han skulle heta typ William eller Villhelm eller något sånt men jag tycker att barnet ska ha ett och samma tilltals namn. Jag skulle aldrig döpa mitt barn till typ Matilda när jag vet att jag kommer kalla det för Tillan sen. Mellannamn har vi på båda barnen. Moa heter Moa Julia efter min mormor och MIlda efter Davids Mormor. Ville heter Erik efter David Farfar och Anders efter min Pappa.

Nu är det inte långt kvar...det känns antar jag. Man brukar ha många djupa funderingar när man står i vägsjälet in i en ny del av sitt liv. Hoppas allt kommer gå bra. Kram**

2011-01-11 @ 14:22:41
URL: http://karknastet.blogspot.com/
Postat av: flisan

Vi visste oxå på en gång vilka namn vi ville ha och båda barnen har passat kanon i det tror alla barn passar i vilket namn som helst bara man som förälder e osäker tror jag. Ang. mellan namn har vi tagit mellan namn som relaterar till en släkting som har stor betydelse för oss och efternamnet blev enkelt där vi tog namnet som va riktigt släktnamn det andra efter namnet var ingift :-) Hoppas bebben kommer snaaart :-)

2011-01-11 @ 14:39:39
URL: http://metrobloggen.se/MamaLiis
Postat av: M

Men kan du inte kläcka ur dig va din unge ska heta istället för att skriva i gåtor och vara nyfiken på andra??????

2011-01-11 @ 14:56:44
Postat av: Malin

Det här med namn tycker jag är så svårt, man är ju två om beslutet! Vi var jätte oöverens gällande tilltalsnamnet, men någolunda överrens om ett så det fick det bli.



Vi tänkte först döpa henne till Tyra, fast sen kom vi på att våra hundars två första bokstäver bildar just namnet Tyra. Vi har en som börjar på TY och en som börjar på RA. Så Tyra fick bli mellannamnet! :)



Jag är lite emot att döpa sitt barn till antingen sitt eget namn som mellannamn, eller att ta ett släktnamn som mellannamn.

2011-01-11 @ 15:08:19
Postat av: Emelie - 17år & mamma till Elias 101101

Vi var överens om två killnamn och två tjejnamn.

Men eftersom vi fick veta med 90% att det skulle bli en kille efter RUL så fokuserade vi bara på killnamnen. Kom överens om Elias eller Melwin.

vi gillade Melwin mest båda två fram till typ två veckor innan förlossningen. Då hade Andreas helt plötsligt hade tröttnat på det. Men jag stod fortfarande fast vid det!

Men när han väl kommit ut så var det ingen Melwin. Han för alldeles för liten för att vara en Melwin. Elias passade mycket bättre! Så det blev en Elias.

Och vi var även överens om hans efternamn, som har tog efter pappa Andreas :)

2011-01-11 @ 15:22:10
URL: http://nilsonee.blogg.se/
Postat av: Linda

hihi jag veeeeet vad plutten ska heta ;) Mallig

2011-01-11 @ 16:11:53
URL: http://metrobloggen.se/buslinda
Postat av: frida

Vi har nästan bestämt namn iaf.. vi har ett favorit namn iaf :) Men har sagt att vi inte bestämmer till 100 förrän han är ute..

men vi har ju kallat honom för samma namn nu ett bra tag, så skulle kännas konstigt om han inte passa i de hehe:)



2011-01-11 @ 17:33:50
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: Malin Olsson

Jossan fick namnet först när vi såg henne på bb..

Men Neo däremot fick namnet när vi fick reda på ul att det va en pojke.Å när han föddes va han en liten Neo oxå :-)

Vi valde 2 mellannamn till Jossan (Malin Rigmor Josefin)

Till Neo valde vi oxå 2(Carl Mikael Neo)

Efternamn resonera vi så att Kille= Mickes efternam

Tjej= Mitt efternam..

2011-01-11 @ 19:19:26
Postat av: MANDYS-GRAVID BF 24/2

Vi har bestämt oss för ett mycket ovanligt förnamn, sen vill jag ha ett släktnamn från min sida och ett från MArcus sida som mellannamn :)

2011-01-13 @ 19:45:48
URL: http://mandyys.devote.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0