I huvudet på fröken Prim!

Det märks att jag har mycket tid över till att tänka, fundera och spekulera om dagarna. Hjärnan går på högvarv. Kanske blir tankarna ännu djupare nu när det verkligen börjar närma sig ankomst?

Jag funderar på allt möjligt - allt ifrån namn, amning, blöjor, uppfostran, framtiden... listan kan göras lång! Just nu funderar jag mest på det här med att påverka förlossningen. Man kan ju läsa om olika metoder som sägs påskynda processen. Det är allt ifrån att gå i trappor, dricka hallonblads te, ricinolja, alkoholfri champagne, rulla en dank kula på fotsulorna, putsa fönster, äta färsk ananas, massera fotknölarna, hinnsvepning hemma och såklart den klassiska färdknäppen.

Vad tror ni, går det att påverka? Är det möjligt att starta eller i alla fall påskynda förlossnings arbetet? Jag tror att bebisen kommer när den är redo helt enkelt men kan absolut tänka mig att testa sånt som sägs kunna påskynda det hela, om det är ofarligt och riskfritt! Sunt förnuft. Att motionera i den mån man kan, vila och äta tror jag är viktigast inför förlossningen. Inte i syfte att starta den men för att må bra och lättare orka med den. Dags för 'kuckelimuck meducin', later dudes!


Kommentarer
Postat av: Linda

Tror det är från person till person! Sen om det är bevisat att saker fungerar är en annan femma. Jag kan ju bara utgå från mina erfarenheter.. Kanske har det med generna att göra också, gick din mamma över tiden med dig? Det stämde rätt så bra mellan mig och min mamma faktiskt :) Och då är jag den förstfödde, du med va? :) En sak vet ja, vila, vila och åter vila är bra :) hihi

2011-01-12 @ 15:35:58
URL: http://metrobloggen.se/buslinda
Postat av: Linda

Ja men precis bra inställning, försök att ta det lugnt och inte bli stressad av alla som frågar, det är ju bara så jobbigt ibland även om alla vill väl.

2011-01-12 @ 16:07:21
URL: http://metrobloggen.se/buslinda
Postat av: Emma

Jag testade allt jag kunde komma på nästan för att få igång förlossningen med Maja men inget funkade. Jag gick över tiden 1 vecka. Vattnet gick efter att jag ätit helt sjukt stark mat och sedan suttit och hoppat på en pilatesboll under en hel film, kan ju vara värt att testa :) Trots alla mina förberedelser så tog förlossningen 26 timmar och jag hade galet ont hela tiden så jag tror tyvärr inte att man kan påverka det så mycket. Jag hoppas det går bra för er och om du vill så kan jag göra en skallra åt dig nu, är 100 kr inkl. frakt ok?

/Emma

2011-01-12 @ 16:18:27
URL: http://hemmahosmammaemma.blogspot.com
Postat av: Sara - Mamma till Maja

Hallonblads te är skitbra!!!

jag gick 2 dagar över tiden och tror inte att hallonbladsteet var det som satte fart på själva förlossningen DOCK gav det mig massor med sammandragningar och förvärkar efter varje kopp. livmorden tränade sig galet mycket i fyra veckor innan ankomst och förlossningen gick mycket snabbare än vad jag vågat hoppats på som förstföderska. har STARKA värkar som gjorde nytta och krystade i 15 minuter bara!



nu veeet jag ju inte om det är teet som gjort allt det men jag tror verkligen att det spelade in!



:)



spännande att följa dig!

2011-01-12 @ 16:28:15
URL: http://smileysara.blogg.
Postat av: Sandra

Nu pågår min FÖRSTA tävling för full gång på bloggen och riktar sig till gravida/småbarnsföräldrar. Var med & tävla vettja! :D



http://iamstarstruck.blogg.se/2011/january/tavling-for-gravidasmabarnsforaldrar.html

2011-01-13 @ 10:36:35
URL: http://iamstarstruck.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja drack hallonbladste från v 32 med mitt första barn o sen tog tvinga ja i mig lite ricinolja 12 dagar innan mitt bf o Elliot föddes 9 dagar för tidigt :) kan ju självklart inte säga att det berodde på de men å andra sidan sägs ju hallonbladstet hjälpa till vid läkningen med o de kan nog stämma för ja blödde inte alls mkt eller länge efteråt! :)

Lycka till när det är dax! Kram

2011-01-13 @ 11:01:37
URL: http://brincken.blogg.se/
Postat av: ♥ Elin - gravid v.40 ♥

Nä, jag tror inte man kan sätta igång en förlossning själv, utan bebis kommer när den kommer. Bästa är att vila igång en förlossning. Jag tänker inte hålla på att springa i trappor, tvätta fönster, knäskura golven och allt vad man nu ska göra, då har man ju inga krafter kvar när det är dags. Nä, ligga i soffan, kika på film och äta godis är bättre :-D

2011-01-13 @ 11:29:21
URL: http://bebis2011.bloggplatsen.se
Postat av: Malin

Jag gjorde misstaget och åt färsk ananas, attans vilka blåsor jag fick i munnen efteråt :S

2011-01-13 @ 12:36:03
URL: http://malinmalena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Det här vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0